تبلیغات
خاک پاک مادری -- لفور - نظر شما چیه ؟

نظر شما چیه ؟

حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود .....
افسوس که بجای افکارش زخم هایش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی جلوه دادند .


« دکتر علی شریعتی »

http://s4.picofile.com/file/8100880884/post_384_%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C.jpg

عزاداری محرم در کسلیان سوادكوه

باآرزوی قبولی عزاداری همه ی دوستان در دهه اول محرم لازم دانستم بعد از قراردادن عکسهای دسته روی ها ، مراسمات ، تحلیلی از سبک و سیاق و کیفیت عزاداری ها در یکی از مناطق سوادکوه ارائه بدم که در گذر سالها بجای تکامل ، در معرض انحراف و خروج از هدف اصلی خود قرار گرفته است.


قیام امام حسین علیه حاکمیت استبداد و فساد در حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده عصر خود و شهادت خود حضرت و تمامی یارانش در راه عقیده ، الگویی برای همه ی آزادمردان تاریخ است که برای حذف فساد و جبر و ظلم به مردم مظلوم و رفع فقر استوار باشند ، به اقتضای زمان آن حضرت که جز شهادت راهی برای ثبت در تاریخ و هشیاری انسانها وجود نداشت اکنون با تفکر و تأمل در نیازهای جامعه و اصلاح اعمال و رفتارهایی که در اطرافمان رخ میدهد میتوان کمک حال نیازمندان شد و یا باری از دوششان برداشت .

و یا اگر نتوانستیم دست نیازمندان و محرومان را گرفت بکوشیم تا هزینه ای بر آنان تحمیل نکنیم که همین امر لطفی در حق او میباشد!

روزهای منتهی به عاشورا در روستاهای کسلیان مراسم تعزیه خوانی که از سالها قبل به یادگار مانده است برگزار میشود و اهالی هر روستا در خانه ی خود برای پذیرایی از بازدیدکنندگان تشریفات صبحانه و نهار مجلل ارائه میدهند.


http://s4.picofile.com/file/8100882584/post_384_%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%DA%A9%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%86.jpg


در سالهای اخیر رفته رفته هدف بازدیدکنندگان از تعزیه به سفره های رنگین وطبیعی اهالی منطقه تغییر رویه داده و ترافیک جاده در پایان مراسم تعزیه و آغاز نهاردهی به حداکثر میرسد و در نزدیکی ظهر مینیبوس ها و نیسان های تکمیل ظرفیت شده بسمت روستاهای کچید ، لولاک، مته کلا،پاشاکلا ، سنگ نیشت ، سی پی ، پیرنعیم و اتو سرازیر میشوند. و بدون تعارف بر سفره های رنگین مینشینند.

در سالهای قبل و با توجه به رونق روستا و زمینهای کشاورزی که روستاییان متحمل بار مالی چندانی نمیشدند و از برنج و سبزیجات و طیور خانگی سایر محصولات خود پذیرایی میکرده اند اکنون با تغییر نحوه ی زندگی و مهاجرت به شهر و البته وضعیت اسفناک اقتصاد سوادکوه و بالاخص منطقه فوق محروم کسلیان ، هزینه ی پذیرایی در سالهای اخیر چندبرابر شده و ماهها زندگی ایشان را تحت الشعاع پذیرایی از عزادارانی میکند که برای " امام شهید در راه دفاع از محرومان "  عزا برپا کرده اند...

توجیه اهالی و میهمانان در نذر و سنت قدیمی منجر به تداوم این شرایط شده و ناگزیر آنهایی که استطاعت مالی مناسبی هم ندارند (که در این منطقه اکثریت ساکنان را شامل میشود ) و هر خانواده ای چند جوان بیکار و دانشجو و محصل و جوان دم بخت  و پیرمردان و پیرزنان از كارافتاده تحت تکفل خود دارند زیر بار قرض رفته تا با همرنگ شدن با جماعت ، حفظ آبرو انجام گیرد .  البته این فشار مالی هیچگاه در نگاه میهمانان نمود پیدا نخواهد کرد و اشخاصی پی به قصه ی زندگی آنها برده که در طول سال مشکلات آنها را از نزدیک رصد کند و با درد های ناگفته ی آنها روبرو شود.

دهه اول محرم در تمامی شهرهای کشور با هدف اصلی عزاداری و تفکر در نگرش اباعبدلله الحسین و کمک به محرومین جامعه برگزار میشود و در معدود نقاطی در کشور مراسمات از هدف اصلی خود خارج شده و بسمت انحرافاتی اینچنین کشیده میشود و در گذر سالها بجای توجه به محرومین ،با سوء استفاده از خلوص نیت ایشان  هر سال هزینه ای گزاف علاوه بر هزینه های سرسام آور زندگی به آنها تحمیل میکنیم که دستاوردی جز افزایش محرومیت در سطح جامعه نخواهد داشت.

از نقطه نظر اقتصادی در این چهار روز که تقریبا" 500 خانوار منطقه درگیر اطعام  دهی به آحاد مردم در سطوح رفاه مختلف شده اند و امسال بطور میانگین و دست کم هزینه ی هر پذیرایی حدود یک میلیون پانصدهزار تومان به ازای هرخانواده  برآورد شده است . بنابراین در این 4روز رقمی در حدود هفتصدوپنجاه میلیون تومان!!!   مجموعا" از جیب اهالی این روستاها هزینه میشود به امید اینکه صاحب عزا از ایشان قبول کند .

این در حالی است  که منطق حکم میکند که اگر این هزینه در قبال تأمین نیاز  نیازمندان یا تهی دستان شود مقبول خداوند یکتا و اباعبدالله الحسین خواهد شد و در غیر اینصورت هزینه ای گزاف و بیهوده خواهد بود که به نتیجه ای جز عقب ماندگی بیش از پیش منطقه نخواهد داشت .

در این نوع محرومیت منطقه که سر منشأ آن بیکاری و عدم وجود اقتصاد پویا است و چشم امید اهالی کسلیان به مسئولین شهرستان و استان است تا ردیف بودجه ای قلیل تر از رقم هزینه کرد این 4روز برایشان تخصیص یابد تا گره ای از مشکلات بیشمارشان باز کند. آیا نمیتوان با هدایت این هزینه بسمت تأسیس بنگاه تعاونی محلی و احداث مرغداری یا گاوداری برای هر روستا موجبات اشتغال دائم برای تعدادی از جوانان شد و در سود حاصل از این فعالیت رونقی در زندگی سهام داران پدیدآورد؟؟و یا اینكه درصدی از این هزینه های یاد شده صرف امور عمران و آبادانی روستاها شود؟؟

 بنده هرگز مخالف اطعام دهی به نیت شهدای مظلوم کربلا نبوده و نیستم و چه بسا در اکثریت محل ها از جمله سرخکلا که شام دهی طایفه ای برقرار است که در این سنت حسنه علاوه بر اینکه فشار مالی به میزبانان نیامده ، همچنین نیازمندان هم در کنار باقی هم محلیها از خیر قیام اباعبدلله بی نصیب نمیشوند.

برای آزمایش اگر یک سال این طعام دهی متوقف شود خواهیم دید که جمعیت سرازیر شده بسمت کسلیان به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت و حرف و حدیث و حاشیه هایی در مسیر برقراری مجدد این ضیافت به میان خواهد آمد که این خود گویای هدف اکثریت مسافران از حضور در این منطقه خواهد بود!

باید کمی تفکر کرد که هدف از قیام کربلا برگزاری ضیافت های مجلل نبوده و چه شد که در این سالها عزاداری ها جای خود را به شکم پروری داده و هر جا غذای بهتر عزاداری شلوغتر و هر جا غذای ضعیفتر عزاداری خلوت تر دیده میشود؟؟؟


منبع :


http://www.mojtabakhosravi.blogfa.com/post-228.aspx





موضوع: لفور،
برچسب ها: عزاداری محرم در سوادکوه، عزاداری محرم در منظقه کسلیان سوادکوه، کحرم در اتو، تعزیه اتو سوادکوه، سرخ کلا زیراب سوادکوه، حسین درزی بورخانی،
دنبالک ها: محرم در کسلیان سوادکوه،
[ 1392/08/27 ] [ 21:29 ] [ حسین درزی بورخانی ]